неделя, 6 юни 2010 г.

Никой в България не е заинтересуван от политическа криза

Първо разширено изнесено заседание на ПС на НДВС в Ямбол

НДСВ постави началото на нова практика на 1 май с първото разширено изнесено заседание на своя Политически съвет в Ямбол. В него участваха областните председатели и общинските съветници от Бургас, Сливен и Ямбол. Това е пряката ни връзка с нашите членове и симпатизанти, подчерта председателят на партията Христина Христова.

Политическият съвет обсъди проблемите на региона, състоянието на структурите на партията и ролята на общинските съветници на НДСВ. По национални и регионални въпроси бяха приети политически позиции – за възможността за вдигане на ДДС, за нефтопровода Бургас – Александруполис и магистрала „Тракия”. Задълбочено беше анализирана актуалната икономическа и обществено-политическа ситуация в страната и поведението на НДСВ като национално отговорна партия.

Никой в България не е заинтересуван от политическа криза, която допълнително да утежни икономическата ситуация, каза Христина Христова. Според нея управлението на ГЕРБ се характеризира с лутане, ровене в миналото, спиране на реформите и мениджмънт на принципа на пробата и грешката. Последният пример е идеята за вдигане на ДДС, което ще бъде наистина сериозна грешка особено по време на криза. НДСВ, която подкрепя борбата с корупцията и организираната престъпност, не одобрява показните полицейски акции, които заплашват с потъпкване на човешките права.

Първите антикризисни мерки на кабинета са от 1 октомври миналата година. Досега бяха предложени няколко разнопосочни варианта, а след окончателното им приемане са нужни сериозни законодателни промени, които едва ли ще се направят до есента, каза председателят на НДСВ.

Партията е разтревожена, че все още няма и идея за мерките за преодоляване на последствията от кризата. Социалният ефект от нея ще бъде още по-мащабен от икономическите й измерения, подчерта Христина Христова.

НДСВ ще подготви „Червена книга”, която ще бъде публикувана за първата годишнина от идването на ГЕРБ на власт. Цветът сигнализира за опасностите, но и символизира ляво-популисткото управление на кабинета.

Вдигането на ДДС – сериозна грешка особено по време на криза

Вдигането на ДДС от правителството ще бъде сериозна грешка. НДСВ смята, че това е лява политика, която не е подходяща за излизане от трудната ситуация с нарастващия бюджетен дефицит. По време на криза трябва да се ускоряват реформите и даже да се намалява данъчното бреме, за да се стимулира бизнеса и потреблението.

При увеличаването на данъчната ставка неизбежно ще нарасне делът на сивата икономика, което ще доведе до намаляване на приходите от преките данъци и акциза и неяснота дали въобще се увеличат приходите от ДДС. Цените обаче като следствие на инфлацията ще се увеличат. Повишаването на данъка и непрекъснато променящите се условия за правене на бизнес ще отблъснат местните и чуждестранните инвеститори. Напомняме, че отказът от увеличение на ДДС е един от малкото въпроси, около които са обединени синдикатите и всички работодателски организации.

За България единственото решение е намаляването на публичните разходите, за да се спази закона за държавния бюджет за 2010 г. предвиждащ дефицит 0.7% , увеличаване на събираемостта на приходите – включително от ДДС, и бързи реформи с цел постигане на по-добра бизнес среда, по-висока ефективност на разходите в държавната и общински администрации и всички публични сектори и особено в здравеопазването, пенсионната система и органите на реда, сигурността и отбраната.

Бързо е нужна ясна позиция за петролопровода Бургас – Александруполис

НДСВ настоява правителството спешно да определи ясна позиция за големия инфраструктурен проект нефтопровода Бургас – Александруполис.

НДСВ подкрепя строителството на нефтопровода при три условия. Първото е незабавно да се възложи изготвянето на ОВОС и към строителство да се пристъпи само ако има 100-процентови гаранции за екологията. Второто условие е България да защити в максимална степен своите икономически интереси: транзитни такси, участие на български фирми и работна ръка в изграждането и оперирането на нефтопровода, възвращаемост на направените от България инвестиции. Третото условие е гарантирането на необходимите количества петрол за транзит.

Внасянето на яснота за изпълнение на финансовите ангажименти на държавата и плащане на дължимите вноски в капитала на международна проектна компания "Транс Болкан Пайплайн BV", ще позволи тя да заработи ефективно и да изпълни своите задачи.

Неосигурено финансиране може да провали магистрала „Тракия”

Въпросът за автомагистрала „Тракия” предизвиква тревоги и поне три големи въпроса. На първо място е опасността проектът да бъде провален поради неосигурено финансиране. Свидетели сме на двоен стандарт спрямо така наречените „необезпечени проекти“.

Повече от 9 месеца се изгубиха за да бъде подготвена апликационната форма, с която да се кандидатства за финансиране с европейски средства. Видно е, че правителството няма капацитет, а и не знае как да получи това финансиране, въпреки, че редица подготвителни работи отдавна бяха свършени. Това поражда въпроси, какво би струвало на бюджета и на всички нас, ако бъде пропилян шанса за средства от Европа.

Явно има разминаване между говорене и действия от страна на правителството по отношение на спазване на европейските правила на търгуване на големи проекти. Няма как да бъдат пренебрегнати съмненията за картелно споразумение и манипулация на условията на търговете. Занижаването на изискванията към търговете, не само говори за опити за действия в полза на едни или други фирми, а поставя и въпроса за качеството на строителството и каква магистрала ще трябва да платят българските данъкоплатци.

Развенчан бе и митът, че концесията на автомагистрала “Тракия“ е била „кражбата на века“. Тази лъжа бе разобличена от резултатите, постигнати на последния търг за участъка Стара Загора – Нова Загора. Днес България щеше да има изградена вече магистрала без държавно финансиране, на цена по-ниска от постигнатата по време на криза от сегашното правителство. Загубите за икономиката и държавата се оценяват на стотици загубени човешки живота и милиарди лева загуби.

Пресцентър

2 май 2010 г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар